De grote markt - Reisverslag uit Falset, Spanje van Lotte - WaarBenJij.nu De grote markt - Reisverslag uit Falset, Spanje van Lotte - WaarBenJij.nu

De grote markt

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

03 Maart 2018 | Spanje, Falset

Vrijdag begon mijn dag weer met het poetsen van de benedenverdieping. Ik moet toegeven dat ik dat ondertussen wel een beetje zat ben, maar we zijn nu eenmaal even met flink wat minder mensen. Ik hoopte dat Gemma, Luiz en Olivia snel terug zoude zijn zodat alles weer wat minder hectisch wordt en er wat meer tijd is om wat met de dieren te doen. Voor Lara was dit alweer haar laatste dag hier, dus ging ik na de lunch met haar mee om wat foto's met de dieren te maken. Helaas was dit niet de beste tijd van de dag, aangezien het niet vlak voor of na etenstijd was, dus waren de meeste dieren niet te vinden. Gelukkig is zwijntje Kat wel altijd in de buurt en zo konden we toch nog wat leuke foto's maken! Hierna namen we afscheid, omdat ik met Marciel naar de markt zou mogen om groente en fruit te halen. Het ging inmiddels gelukkig goed genoeg met me om een paar uur van huis te zijn.
Het was ongeveer een half uur rijden, waardoor ik weer ruim de tijd had om het mooie landschap te bekijken. Naast de bergen en vele olijfbomen en wijngaarden, hebben ze hier ook enorm veel amandelbomen. Die staan nu vol in bloei en lijken heel erg op kersenbloesem, prachtig! Toen we er bijna waren wees Marciel een kant op en zei dat dat het was. In eerste instantie zocht ik naar een markt zoals ik deze ken, maar ik zag alleen een bedrijventerrein met veel laadplekken voor vrachtwagens. Het was helemaal geen gewone markt, maar een grote markt waar bedrijven zoals supermarkten hun groente en fruit inkopen! We parkeerden bij een van de laadplekken en Marciel waarschuwde me dat de verkopers vaak niet zo vriendelijk zijn en het behoorlijk lang zou kunnen duren voordat we het busje vol zouden hebben. We gingen namelijk bij de verkopers vragen of ze nog groenten of fruit hadden dat ze niet meer konden verkopen en of ze dat aan ons zouden willen geven en daar zit niet iedereen op te wachten. We begonnen bij de verkopers die normaal wel wat willen geven en al snel bleek dat vandaag een fijne uitzondering zou zijn, sommige verkopers brachten namelijk al uit zichzelf wat naar het busje en anderen zeiden dat we zo wat bij hen op konden komen halen! Zo hadden we dus al redelijk snel een behoorlijke berg voedsel. Het was zelfs zo veel dat Marciel zei dat we maar beter alvast het rotte eten er tussenuit zouden kunnen halen, om zeker te weten dat het zou passen. Dat was een wat minder leuke taak, vooral omdat ik me pas te laat realiseerde dat het handig zou zijn om handschoenen aan te doen en ik dus onder het vieze rotte sap zat. Wel waren we redelijk snel klaar en zo kwamen we om 9 uur weer thuis, op tijd voor het eten! Daar bleek dat er weer twee nieuwe vrijwilligers waren, Marta en Felix, een getrouwd stel dat een lang weekend zou blijven. Ze hadden die avond meteen gekookt en ook wat lekkernijen meegenomen.

Op zaterdag mocht ik voor het eerst de benedenverdieping in mijn eentje schoonmaken, Anna had namelijk een vrije dag en Lara was er natuurlijk niet meer. Ik ben er de hele ochtend mee bezig geweest, maar het is me gelukt. Wel begon ik me een beetje zorgen te maken hoe het nu met het bereiden van de lunch en het avondeten zou gaan... toen Gemma en Luiz terugkwamen! Gemma ging meteen aan de slag met koken en na de lunch mocht ik haar helpen met het voeren van de dieren. We begonnen met het klaarmaken van een salade voor de kippen, hanen, eenden, enz., daarvoor moest alles heel klein gesneden worden. Daarna gingen we naar verschillende plekken waar deze dieren verblijven en begonnen ze te roepen. Ze kwamen meteen tevoorschijn en ook nu was het weer heel speciaal om te zien hoe veel dieren hier eigenlijk wonen! Ook de dikke kippen kregen een salade en daar waren ze enorm blij mee. Het is eigenlijk heel sneu hoe erg deze beestjes op eten gefocust zijn en dat ze zichzelf letterlijk dood zouden eten als ze de kans kregen, gelukkig mogen ze van een calorie arme salade vrij veel hebben. Het is ook aandoenlijk hoe lief deze kippen zijn. We hadden nu echter geen tijd om met ze te kroelen, het groenvoer voor de varkens moest namelijk ook nog klaargemaakt worden. Zij krijgen een lekkere variatie van vrijwel alle groente en fruit die er op dat moment zijn. Iemand anders moet van tevoren wel de schapen weglokken, aangezien sommige dingen die de varkens krijgen erg slecht voor schapen zijn. Nadat ik een lekker grote 'salade' voor de varkens had gemaakt, gingen we het aan ze geven. Deze keer moest ik buiten de wei blijven en Gemma de kratten met eten aangeven, maar het is nog steeds net zo leuk om te zien hoe de dieren tevoorschijn komen. De varkens houden enorm van sinaasappels, dus waren eerst hard op zoek om deze er tussenuit te pikken! Daarna het andere fruit, de groenten en als laatste kwamen ze toe aan de sla, dat kan ik wel begrijpen, haha. Hert Fantasia kwam ook nog even tevoorschijn om wat mee te pikken. Zij is nu nog het enige hert, maar binnenkort krijgt ze dan eindelijk een maatje! Ik was overigens helemaal vergeten te schrijven over schaap Anna, die op 23 februari gered is. Zij zit nog apart van de andere dieren en is ook nog enorm bang, waardoor je haar amper te zien krijgt, maar hopelijk voelt ze hier snel thuis en kan ze zich bij de rest van de schapen voegen. Als laatste taak van de dag mocht ik schaap Zoë weer masseren met Marciel en toen we thuis kwamen was Gemma al begonnen aan het avondeten. Natuurlijk vertelde ze iedereen ook over hun reis en we kregen zelfs allemaal een souvenir!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 26 Mei 2015
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 18088

Voorgaande reizen:

20 Februari 2018 - 20 Maart 2018

Vrijwilligerswerk bij dierenopvang El Hogar

14 Juni 2015 - 11 Juli 2015

Vrijwilligerswerk bij een dierenopvangcentrum

Landen bezocht: