Spaans leren - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Lotte - WaarBenJij.nu Spaans leren - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Lotte - WaarBenJij.nu

Spaans leren

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

03 Februari 2018 | Nederland, Nederland

Toen duidelijk werd dat deze reis echt doorgaat, besloot ik ook dat ik deze keer wat Spaans wil leren. Gewoon wat basics, zodat ik het toch een beetje kan volgen en misschien zelfs een beetje mee kan praten als anderen geen Engels kunnen. Nou is dit best een uitdaging, ik ben namelijk geen ster in het leren van talen. Engels ging vanzelf omdat ik van jongs af aan Engelse tekenfilms keek en Duits heb ik een beetje meegekregen tijdens de vele vakanties met mijn familie, maar daar houdt het eigenlijk wel op. Ik heb op de middelbare een tijdje Frans gehad en dat was een regelrechte ramp. Waar ik bij alle andere vakken weg kwam met een enkele zeven en verder vooral achten, negens en tienen, ben ik bang dat voor Frans de voldoendes die ik heb gehaald op twee of misschien zelfs één hand te tellen zijn. Ik liet het dan ook vallen zodra dat mogelijk was en ging verder met mijn leven. Nu kwam het echter terug om me te achtervolgen, Spaans heeft namelijk heel wat weg van Frans. Dat is ook niet zo gek, ze behoren immers tot dezelfde taalfamilie, maar hoe moest ik in vredesnaam Spaans leren als Frans zo'n enorme ramp was? Ik zag het niet echt zitten om weer de boeken in te duiken, maar na een bepaalde leeftijd pik je een taal ook niet vanzelf meer op door ernaar te luisteren. Dus schafte ik toch een lesboekje aan en zelfs een spelletje Spaans kwartet, maar zoals verwacht wilde het niet echt lukken.
Gelukkig kwam er al snel een dikke tip uit mijn omgeving, de app Duolingo! Mijn zus gebruikt het om haar Duits bij te spijkeren en mijn neefje kende zo al wat zinnetjes Spaans. Een maand geleden downloade ik dus de app en ging meteen aan de slag, iedere dag 30-60 minuten oefenen. Het beviel super! Je begint gewoon met simpele woordjes en zinnetjes, in plaats van eerst abstract allemaal grammaticaregels te stampen. Je hoort meteen hoe het uitgesproken moet worden en er wordt veel herhaalt. Met de dingen waar ik wat meer moeite mee heb kan mijn vriend me helpen (Bedankt, schat!), hij heeft immers zes jaar in Spanje gewoond. Inmiddels ken ik dus al wat basiszinnetjes en ik heb zelfs een Spaans-Engels grapje geleerd:
¿Cómo se escribe 'calcetines'? (Hoe schrijf je 'sokken'?)
Eso sí que es. (Ja, dat klopt.)
Wat is nou de grap? 'Eso sí que es' klinkt alsof je S-O-C-K-S (sokken) spelt. Haha!
Ik zal bij lange na nog geen uitgebreide gesprekken in het Spaans kunnen voeren, maar het is een begin en ik ben trots op mezelf dat ik al zo ver ben gekomen. Nog 2,5 week oefenen en dan kan ik mijn 'skills' gaan testen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 26 Mei 2015
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 18089

Voorgaande reizen:

20 Februari 2018 - 20 Maart 2018

Vrijwilligerswerk bij dierenopvang El Hogar

14 Juni 2015 - 11 Juli 2015

Vrijwilligerswerk bij een dierenopvangcentrum

Landen bezocht: